Ett riktigt KAP

Igår var jag förbi Olle och hämtade lite kartor på hyggena som vi ska plantera. Det verkar som om det är mest privata hyggen :D (här på bloggen försöker jag vara måttligt entusiastisk, men innombords ler jag brett, hoppar upp och ner och ropar yes, yes, yes!)

Jag fick också med mig Orienteringsbussen hem. Det känns faktiskt riktigt bra! Det hade som inte alls blivit samma sak utan den. Bussen ger en speciell känsla, en planterar-känsla. Det är svårt att förklara för de som inte sett bussen irl. Alla de som HAR sett bussen, de som någon gång har åkt i den, eller ännu hellre, kört den, de vet alla vad jag menar. Förutom att man inte alls behöver bry sig om hur man ser ut, hur sliten man är eller hur mycket skräp och jord man drar in i den så är den också utmärkt att köra plantlådor i. ( Nya rekord varje år!) Den bringar också den där extra lilla kryddan till 12h passet på hygget; en konstant oro över att man kanske inte tar sig hem den dagen eftersom något kan ha lagt av (batteri, bromsar,växellåda, ja vad som helst) Dessutom så är det ett styrkepass som heter duga när man ska svänga eller vända eftersom styrservo inte existerar.

När det ösregnar så kan man samla vatten i hinkar på olika ställen inne i bussen och är det riktigt kallt och ruggigt så slår man på min favorit funktion -->Wedbastu. Då blir det snabbt varmt och skönt.

Vi har varit ute på många många äventyr med den bussen under den tid vi planterat. Den har sjungit på sista versen länge, men nu är jag rädd att den faktiskt har börjat på sista raden i sista versen. Jag ( och jag är säker på att Lone, Vickan och Kristina är med mig!) kommer att sörja länge den dagen bussen läggs på bilkyrkogården.

Men å andra sida, det är en seglivad buss och som sagt, jag hämtade den ju igår. Den startade och jag överlevde resan hem. Det är ett riktigt KAP.

Den är också fullständigt livsfarlig att köra.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Åhhhhh, jag vet.

Jag saknar känslan. Underbar känsla!

Fyfan vad kul det var när den gav upp där uti mardrömshygget uti Neistenkangas.. hahahahhahahaha.. HAHA underbart.

Seriöst Kapet får inte hamna på bilkyrkogården!!!

Det här var det mest känsloladdade jag läst på länge..

hemskt.. men roliga minnen=) sjukt kul=)

Men fan vad sorgligt.

Jag blir helt till mig

vet inte vars jag ska ta vägen

seriöst det får inte ske, han måste leva!

sjukt roliga minnen=)



nice med privata!

lycka till på hygge

och ha det så kul!

era jävlar

2009-05-18 @ 20:17:13
Postat av: JT

>> Kristina

Ja, Neistenkangas är någon att minnas. Helt jävla underbart! Också roligt att alla tre sakerna som jag nämner (batteri, bromsar, växellåda) faktiskt har lagt av i olika omgångar.

2009-05-18 @ 22:22:34
URL: http://armasjarvi.blogg.se/
Postat av: Henry

Ett så kul inlägg! Fast den har också drabbats av soppatorsk men det var nog innan din tid som plantör (jag minns iaf inte att du satt i bussen ngnstans mellan korpis och ötå när jag kom med reservbränslet)

Om du vet om ngn som skulle vilja köpa den så säljer vi den rent oförskämt billigt( om inte annat kan man ju ha den som vinterbonad rastkoja, jag menar motorn går ju bra och det finns Webasto, eh, vedbastu)

Hur billigt är billigt? Ja, den förste som kommer med ett skambud efter den 1/6 får den...

2009-05-19 @ 09:58:24
Postat av: Kristina

Bästa förslaget på länge: Johanna vi delar på skambudet och drar ner den till Ume!! (Efter att vi har varit i Finland och fixat bränsle till den + lite extra som finansierar köpet)

Sedan i höst kan vi köra omkring på raggen med den! Åh det är typ min dröm! hahahahah

Tänk att kunna slå på vedbastun under de kalla vinternätterna=)

Vi kan pimpa den lite.. Hänga en granplanta i backspegeln där wunderbaumen sitter..

Fixa några fler kassett-band.. inte för att jag klagar på de som redan finns hehe.

Snälla snälla snälla!

2009-05-19 @ 17:22:41
Postat av: JT

Ja, men det låter inte alls dumt! Tänk att dra raggen med den bussen, det vore nåt det! Den är förresten redan lite pimpad, det finns en dörrmatta som det står Välkommen på! :)

Och det måste verkligen ha varit före min tid som plantör den råkade ut för soppatorsk... fast jag minns en gång när den dog strax innan Hedenäset pga soppatorsk, och jag har ett starkt minne av att det var Olle som körde....:P

2009-05-19 @ 19:13:49
URL: http://armasjarvi.blogg.se/
Postat av: Kristina

Nej det låter grymt odumt!







2009-05-20 @ 18:50:56
Postat av: Coach Norén

...har för mig att jag hittade halva Övertorneå IF, och tillhörande bussliknande fordon, på vägen mellan Norra Bredåker och avfarten upp till Storklinten för ett antal år sedan. Bussen, vet inte om det är den ovan nämnda, hade totalhavererat. Bakaxelproblem. Löparna kom till tävling men helt utan koncentration på orienteringen. Resultat därefter. Hur gubbarna sedan tog sig hem förtäljer inte historien.

2009-05-20 @ 22:54:44
Postat av: Henry

Totalhaveri? Knappast. Bakaxelproblem? Nja,det är väl en definitionsfråga. Problemet var en så enkel sak som punka på höger fram och inget reservdäck...någon hade lastat ut det (för att få plats med mer plantor kanske?) och inte lagt tillbaka den.

Kreativ lösning: Sno ett av bakdäcken (de är ju dubbla på var sida) men det gav ju iofs andra problem, typ obalans och sådana grejer men den gick att köra till tävlingen och sedan hem...

2009-05-21 @ 11:03:11
Postat av: JT

HAHA! Det kommer jag också ihåg! Det var en rolig resa det... Visst är det samma buss, det är det..

Men det har faktiskt funnits en föregångare till Kapet och (rätta mig om jag har fel nu) jag vill minnas att den till slut skrotades eftersom först framdörren på passagerarsidan och sedan förardörren lossnade...

2009-05-21 @ 20:06:28
URL: http://armasjarvi.blogg.se/
Postat av: Henry

Den bussen som du syftar på var en tidig folkabuss som inköptes 92 och som handmålades blå av Bengt J. Innan dess var den fläckigi lacken och såg verkligen spetälsk ut. Den var inte målad når vi tog den till Jukola det året och funktionärerna på parkeringen frågade om vi brukar orientera MED bussen...

Det var faktiskt på den resan som skrönan om lossnande dörrar uppkom. Mitt i natten någonstans i mellersta Finland i samband med stopp för tankning satt plötsligt skjutdörren fast i öppet läge. Det var så att skenan som dörren skulle glida i hade en del rostskador och dörren halkade snett i styrspåret och satt fast. Efter lite försiktigt sparkande hamnade dörren rätt och det gick att stänga den. Senare, innan skenan byttes ut hände det ett flertal gånger att sparkandet inte var så försiktigt utan den som stod utanför för att styra in dörren hade den plötsligt i famnen...

2009-05-22 @ 08:26:30
Postat av: Kristina

ÅH JAG ÄLSKAR ÖVERTORNEÅ IF!





Men ska ni göra er av med Kapet innan Jukola? Hur ska ni då fara dit?



2009-05-22 @ 10:21:35
Postat av: Sandra Karlsson

Tycker om det du skrivit! Skojigt att se lite nyttiga saker och inte endast det vanliga sakerna som man kan se om varenda dag. ;)

2010-11-29 @ 17:38:31
URL: http://jade.se/paketresor/bali

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0