Hem?

Var är egentligen hem?

Nog har jag flera gånger sagt att jag ska hem och då menat till mitt rum i Älvsbyn. Men hem är ju också här i Armasjärvi, hem är sommarstugan på seskarö. Hem kommer att bli någon annanstans till hösten. Hur många hem kan man ha egentligen? När slutar en plats att vara hem? Hur länge kommer Armasjärvi att vara Riktiga hem? När blir det ett annat ställe som är mitt hem?

I fredags flyttade jag ut från rum 79 i Ugglan 3. Det var sorgligt. Jag kommer att sakna älvsbyn och skidlinjen. Jag saknar det och önskar att jag kunde gå kvar. Jag har verkligen trivts jättebra, och jag vet att jag har utvecklats mycket som skidåkare och skidorienterare. Jag har lärt mig mycket om träning, jag har lärt mig att prioritera träning på ett sätt som jag inte gjort förut. Jag har lärt mig lite om sånt som inte har med träning att göra också, men det är lite det. Jag har lärt känna många människor, en del bättre än andra, en del inte riktigt så bra som jag hade velat. Jag kommer att sakna dem. Anna, Carro och Alice som jag tränat många timmar med. Jag kommer att sakna alla grabbarna.  När jag blir äldre så vet jag att jag kommer att komma ihåg året i Älvsbyn som ett grymt roligt år och jag ångrar aldrig en sekund att jag valde att gå ett år där!

Idag har jag också begravt min morfar. Det var en fin begravning och det var trevligt att träffa många släktinger som jag inte träffat på länge. Tråkigt bara att det var på en begravning. Tråkigt att det var på min morfars begravning.

Det har alltså verkligen varit en dag i sorgens tecken. Jag sörjer att jag flyttat från Älvsbyn och jag sörjer min morfar, båda sakerna två tunga stenar i mitt bröst. Men det var en strålande vacker dag idag och eftersom jag är som jag är så kunde jag inte vara ledsen särskilt länge när jag kom ut i solen. Jag har fortsatt arbetet med mitt projekt och dessutom sparkat på en boll med min lillasyster.

Men nu har solen gått ner och jag har packat upp mina väskor.

Jag känner mig ganska dyster, nedstämd, ledsen, bedrövad, sorgsen, olycklig, moloken, nedslagen, beklämd, nere, melankolisk, betryckt, modfälld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0